lørdag den 23. juli 2011

Familien kom til fødselsdag.

Det er jo ingen hemmelighed at jeg snart har fødselsdag, den 27. Juli. Men den dag er jeg ikke hjemme, da vi tager til københavn i morgen, søndag. Derfor havde vi inviteret mine forældre, Malenes far, Bodil og min bror til noget godt mad.
Jeg har længe gået og tænkt på at gå Brødrene Price i bedene og lave "Porchetta", en italiensk rullesteg, på weberen. Jeg har fået det tidligere til en mandeaften herhjemme, men der stod jeg ikke selv for kødet, det ville jeg denne her gang. Jeg var fra starten sikker på at det her skulle bliver veldokumenteret, og det blev det.

Som altid, start med at tænde grillen, gerne med et barn i baggrunden til at blive lettere røgforgiftet :-)

Derefter finder du dit svineslag frem, sammen med alle ingredienserne og stiller dem pænt op til foto.

Skær ben fra hvis der er nogen.

skyl urter, Citron(øko, så den ikke er overfladebehandlet), rens skalotte og hvid -løg.

Skær det hele fint, og skrab skallen af citronen. bland det derefter sammen.

Salt og peber på stegen.

Drys med rund hånd din urteblanding ud over hele slaget, så er vi næsten klar til at rulle.

"Ye Ol Faithful" får monteret Rotisserie Venligst udlånt af Kasper Andersen(takker ydmygt)

Så ruller vi, og snører ordentlig sygt. Til sidst kommer spydet på.



Hvor fanden blev den af?

Nå, der var den. Den er nu monteret på grillen, og er klar til langsom grillning over 3-4 timer.

Efter en times tid. Den opmærksomme læser vil måske have opdaget at jeg ikke har saltet den udvendig endnu. En simpel forklaring, det glemte jeg :-( men det kom da bare på nu. Det hængte fint ved.

Efter et par timer. Det dufter fantastisk og jeg begynder så småt at glæde mig.



her er den efter omkring 3 timer, har lidt suppleret med nye kul, så kom der sq varme på igen, og den fik noget sølvpapir på for ikke at bliver branket helt.
Efter ca 4 timer, blev den taget ind. Pakket ind i sølvpapir, hvile i ca 20 minutter og så er den klar til at skære ud. Jeg valgte en franskbrødskniv til at skære ud med, det fungerede rigtig fint.

Dyret efter udskæring. Vi fik en lækker bulgursalat, bådkartofler med salt og peber i ovnen og en rigtig lækker kold sovs med dild. Rosmarin og salt brød til. Det var EPISK. Min far kunne næsten ikke stoppe igen og med rette, det var virkelig lækkert.

Det var en forholdvis stor steg, der var omkring 3kg kød inden vi grillede den, men der røg rigtig meget af under stegningen, så der var lige nok til 7 voksne og 2 børn, med 3 skiver til overs cirka.
Vi har allerede planlagt at vi laver det igen til Jul, istedet for alm. flæskesteg. Så godt er det, enormt lækkert, sprødt og mørt. Mejet stort 5 tal herfra. Tanker til forbedringer næste gang? groft sagt intet, det var mega godt, men måske lige en svinemørbrad i midten, så tror jeg det passer med at sværet lige kan køre en omgang, istedet for at det overlapper.

Nå ja, når nu kødet tager så langt tid om at blive færdig kan man da lige køre en Nougatis. Mandler og sukker, og en smule kanel kommer på panden og varmes til det hele er en lækker brandvarm masse. Det hældes ud på en fad med olie på og køler af. Hakkes fint, og blandes i din gode vanilieis.
Til det laver du et udhulet æble, fylder med rigeligt remonce(smør og brun farin) med rosiner i. En smule kanel på toppen, De smides på grillen i et ildfast fad og skal have lidt over en ½ time cirka.
Serveres med en klat vanilieis og en klat nougatis.
Det var også rigtig lækkert.

ingen hemmelighed at resten af dagen gik i et ret stille gear, vi var dog ude at gå tur. Jonas fik charmet sig til et lift.

 Farmor er rigtig god til at underholde.

Idag skal vi til Fødselsdag hos Brian og Heidi, det bliver hyggeligt.

I morgen går det jo afsted til København med flyver for første gang med børnene. Det bliver spændende for drengene at komme ud at flyve for første gang.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar